9 tipp a telefonos és internetes csalók ellen

 

Ajánlott link, csalók által használt/láttatott telefonszámok keresésére: www.kihivott.hu

Az utóbbi időben egyre több olyan esettel találkozunk, amelynek során ismeretlen csalók a nagyvállalatok, mobilszolgáltatók, bankok, vagy éppen közüzemi szolgáltatók nevében telefonon, vagy azok arculati elemeit (nevét, logóját, stb.) felhasználva interneten keresnek fel gyanútlan ügyfeleket, és kifinomult trükkökkel pénzt vagy személyes adatokat próbálnak megszerezni tőlük.

Mire utaznak a csalók?



A pénzre utazó csalók válogatott módszerekkel dolgoznak: van, aki önnel töltetné fel a saját feltöltőkártyás egyenlegét, más az ön bankszámlájához szeretne hozzáférni, míg a legmerészebbek akár személyes találkozót szerveznek készpénz átvételére – ha kellően sikeresen meggyőzték, hogy önszántából fizessen nekik valamiért.

A személyes adat nagy érték a csalóknak, azaz az úgynevezett adathalászoknak! A csalás útján megszerzett személyes adatokkal vagy közvetlenül visszaélnek, vagy tömegesen eladják azokat az internetes feketepiacokon. Mit kezdenek a jogosulatlanul megszerzett személyes adatokkal? Sok módja van a visszaélésnek, például a jelszóval védett ügyfél-felületek belépési adatait megszerezve részletre vásárlással rendelnek új, nagyértékű telefont – csak éppen nem önnek, hanem saját címükre kérik a szállítást, míg a telefon árának további részletfizetését meghagyják az áldozatnak.

Kiket céloznak a csalók?

Mivel a csalók alapvetően nem rendelkeznek hivatalos ügyféladatbázissal, teljesen véletlenszerűen célozzák hívásaikat és küldenek e-maileket, vagy adnak fel hamis online hirdetéseket. Így gyakran előfordul, hogy egy potenciális áldozat egy olyan szolgáltatótól kap számlát, amelynek nem is az ügyfele.

Hogyan zajlik egy ilyen átverés?

A támadások érkezhetnek telefonon, e-mailen, internetezés közben a böngészőben felugró ablakban, vagy mobilalkalmazásban megjelenő kamuhirdetésben is. Az utóbbi időben a telefonos csalások helyett inkább az online módszerek felé fordulnak a csalók.
Telefonos csalások körében a következők módszerekkel találkoztunk eddig:


Internetes csalási kísérletek:



A fenti esetek mindegyike mögött átverés van! A csalók ezekkel a módszerekkel személyes adatokat, vagy pénzt próbálnak szerezni.

Telefonos csalások: Így próbálja meggyőzni egy csaló

A telefonos (hívásalapú) csalások népszerűsége abban rejlik, hogy az áldozat egyetlen érzékszervére, a hallására támaszkodhat, miközben a csalóknak számos technikájuk van arra, hogy a legkevesebb ideje maradjon a hívott félnek gyanús jeleket észrevenni a hívás során.

A telefonos átverések legelterjedtebb formájában ismeretlen vagy rejtett telefonszámról hívják fel a potenciális áldozatot. Nagyon résen kell lenni, hogy észrevegyük a turpisságot, mert ilyenkor igen gyakorlott csalók vannak a vonal túlsó végén. Sokszor (valójában nem is létező) azonosítószámukat, felettesük nevét is bemondják, és olyan szófordulatokat használnak, amivel a hívott fél bizalmába férkőzhetnek; pl. „az Ön biztonsága érdekében a telefonbeszélgetést rögzítjük”. A csalók jellemzően igen határozottan és gyorsan beszélnek, a lehető legkevesebb esélyt adva arra, hogy félbeszakíthassuk őket.

Jellemzően olyan helyzet elé állítanak a hívás során, amiben gyorsan kell döntést hoznunk, ezzel arra próbálnak rávenni, hogy ne is a hívás valódiságán, hanem annak tartalmán – szerencsés vagy megoldandó helyzeten – gondolkodjunk. Ha a csalók érzik, hogy a hívott fél gyanút fogott, a legtöbb esetben azonnal bontják a vonalat, és valószínűleg nem is jelentkeznek újra.

Mit tehet, hogy ne váljon áldozattá?

Sajnos a csalók folyamatosan finomhangolják módszereiket, így kihívást jelent lépést tartani velük. Alapvetően azt javasoljuk mindenkinek, hogy online befizetés, átutalás, adatbekérés előtt legyen fokozottan körültekintő! Győződjön meg arról, hogy valóban az a cég áll-e a megkeresés mögött, aki a pénzt vagy az adatokat kéri.

Mit kell tenni, ha megtörtént a baj?

Ez attól is függ, milyen kárt okoztak a csalók. Első lépésben mindenképpen ahhoz a céghez/szolgáltatóhoz érdemes fordulni, amelynek a nevében a csaló fellépett. A szolgáltatóval való konzultáció alapján érdemes megkeresni a rendőrséget, ha pedig kisebb-nagyobb összeget is ki tudtak csalni, nélkülözhetetlen feljelentést tenni a rendőrségen.

Lássuk a fent említett csalási módszereket részletesebben: hogyan lehet felismerni a csalók próbálkozásait, és hogyan lehet elkerülni, hogy áldozattá váljunk?

Ezeket a módszereket használják a telefonos csalók:


Ezeket a módszereket használják az internetes csalók:

Ebben a részben nem a számítógépes vírusokat terjesztő csalók megoldásait (pl. zsarolóvírusok) mutatjuk be, hanem azokat a módszereket, amikkel egyes cégek, szolgáltatók ügyfeleit célozzák meg, a cég nevében elkövetve. Egyes csalók kifejezetten az online fizetésre használható bankkártyaadatokat próbálják kicsalni, mások a szolgáltatók oldalán regisztrált fiók online belépési adatait akarják megszerezni, hogy más nevében saját maguknak rendeljenek valamilyen drága telefont, de a törlesztőrészletek fizetését már az áldozatukra bíznák. Lássuk az ismert eseteket!